We are are unique!!! 研究授業(2022.6.28)

 今日は、小学5・6年生で特別活動の研究授業がありました。内容は、「かけがえのないわたしたち」ということで、自分の個性を考えました。

 まず、いのちのはじまりについて考えました。いのちが生まれるのはたくさんの奇跡の連続であることを学びました。中でも、受精する確率が、宝くじの当たる確率より低いことを知ると驚いていました。

 次に、自分の個性を考えました。そして、友達の個性を考え、友達に伝える活動をしました。

 最後に、自分と友達が考えた個性を4つに分類しました。子どもたちは、友達に教えてもらった個性を書いた付箋を見て、嬉しそうにしていました。また、分類の中の1つに、「友達は知らないけど、自分は知っている」というグループがあった。分類の説明のとき、「このグループの個性は、友達に教えると、より関係性が深まるかもしれない。だけど、伝えないで大切にしてもいいんだよ。」と教えられると安心して、嬉しそうにうなずいている子どももいました。これから、自分、そして友達の個性を大切にしていってほしいです。1人1人、かけがえのない命だから。

Today during fifth period, a special research class was held for the fifth and sixth graders. For the class, the students discussed about individuality, and how we are all irreplaceable. First, they thought about the origins of life. They were surprised to learn that the probability of fertilization is lower than the probability of winning the lottery. Then they reflected about what makes them unique. After that, they wrote what makes their friends unique on sticky notes, and passed them out. When they finished giving out, and receiving the notes, they separated them into four different categories. This was a great opportunity for the students to learn more about what makes them unique.

1.JPG 2.JPG 3.JPG 4.JPG 5.JPG 6.JPG 7.JPG 8.JPG 9.JPG

今日の給食:牛乳,かつおと大豆の揚げ煮,野菜ソテー,麦ごはん,豆腐のスープ

Today's lunch: milk, skipjack simmered with beans, a vegetable sauté, barley and rice, and a tofu soup

0628 Lunch.jpg

検索

この記事について

このページは、口之島小中学校が2022年6月28日 14:43に書いた記事です。

ひとつ前の記事は「ふるさと美化作業(2022.6.27)」です。

次の記事は「梅雨が明けて(2022.6.29)」です。

最近のコンテンツはインデックスページで見られます。過去に書かれたものはアーカイブのページで見られます。

カテゴリ

月別 アーカイブ